top of page

mitološko izročilo slovencev

zmago šmitek - kristalna gora; mitološko izročilo slovencev

pričakovanja in želje vedno vplivajo na oceno dela, očitno. tako kot tudi zgodovina in izkušnje. sem fdvjevka, in fdv ima svojo slavo levice, pogosto z dobrim razlogom. skupaj s tem pride tudi neprevelika ljubezen do vsega krščanskega, predvsem katoliškega. hkrati sem imela svoja pričakovanja ob začetku branja knjige, in delno so bila ta pričakovanja izpolnjena. zanimajo me slovenske zgodbice, mitologije, izvori, davne povesti, verovanja, prepričanja, v moji glavi je vse to pred-krščansko, slovenec je črtomir pred krstom pri savici.

kristalna gora je nabito polna zanimiv informacij, mitov, verovanj, in to ne samo slovenskih. naše pesmi so povezane s pesmimi drugih kultur, naši izvori z izvori hunov, aleksandrom velikim, svetim tomažem v indiji. kristalna gora je 190 strani vprašanj in odgovorov od kje smo in kako smo tja prišli, in odgovori zajegajo široko polje.

ne morem pa se znebiti občutka, da je zmago šmitek ne samo ne-fdvjevec, ampak pravi vernik. kar sploh ne razumem kot nekaj slabega, samo moja akademska pot in moje akademsko znanje teorije, v katerih je krščanstvo prikazano kot nekaj dobrega, ponavadi prikaže kot zelo trhle temelje. avtor v svojem širokem znanju in naboru vseh možnih informacij, vsaj kot se dozdeva meni, slovence povezuje s krščanstvom.

dobila sem ogromno, vire, za katere sploh nisem vedela, pogled na svet, ki ga nisem pričakovala, zgodbe, teorije in davne povesti, ki presegajo meje današnje geografije. pogosto sem tudi dobila občutek, da teorije tečejo v napačno smer - kjer je začetek, bi moral v resnici biti konec. česar pa nisem dobila je tisto, kar sem želela in pričakovala. nisem se naučila veliko o dobrih, starih slovencih, črtomiru in njegovih.

ampak kdo sem jaz, da bi govorila, kdo smo slovenci? mogoče bi s tem vprašanjem v glavi morala kristalno goro prebrati še enkrat.

bottom of page