top of page

niti ne črnski humor

zora neale hurston - their eyes were watching god

ameriška klasika, malo drugačne vrste, mogoče bolj poznana tudi po svojem filmu. zora neale hurston je bila študentka franza boasa, velike živine med antropologi, vendar se je nekako slabo nadaljevalo. med strokovnimi deli je pisala tudi fikcijo, their eyes were watching god je ena izmed teh fikcij. preden sem izvedela o njeni antropološki študentski podlagi, me je k branju vleklo mišljenje, obnašanje, počutila sem se, kot da preučujem skupino, ne toliko berem zanimivo zgodbo. tudi zgodba sploh ni slaba, je pa nekoliko težja za branje, velika večina je namreč dialoga, ta dialog pa je začinjen s korektnim govorom - ne slovnično pravilnim, le tistim 'tapravim'. slučajno so tako glavni junaki kot vsi ostali osebki pripadniki afriško-ameriške grupe, dogaja se v dvajsetih letih prejšnjega stoletja na floridi, v mestu, ki ga postavijo in v katerem živijo izključno črnci. jezik je temu primeren:

she was borned in slavery time when folks, dat is black folks, didn't sit down anytime dey felt lak it. so sittin' on porches lak de white madam looked lak uh mighty fine thing tuh her. dat's whut she wanted for me - don't keer whut it cost. git up on uh high chair and sit dere. she didn't have time tuh think whut tuh do after you got up on de stool uh do nothin'. de object wuz tuh git dere. so ah got up on de high stool lak she told me, but pheoby, ah done nearly languished tuh death up dere. ah felt like de world wuz cryin' extry and ah ain't read de common news yet.

nekako se navadiš, potem steče lažje. vsekakor pa je izziv.

zgodba govori o janie, črnki, ki jo babica zgodaj (zgodnja najstniška leta) poroči, da bi ji s tem zagotovila bolj dostojno življenje, kot ga je imela sama ali njena hči. janie nekega dne kot že poroča gospa sreča jodyja, lepega, postavnega, predvsem pa grozno ambicioznega moškega, s katerim zbežita v novo mesto, jody postane oh in sploh, župan, ni da ni. po njegovi smrti janie na videz srečni zakon zamenja za novo pustolovščino. izbere si moškega z imenom tea cake, s praznimi žepi, poln sanj in zabave. janie tako izkusi vse - povprečen zakon poln varnosti, trdo garanje z visokim nazivom, ter tisto pravo ljubezen, divjo, neustavljivo, enkratno. zgodba sama po sebi mi je bila res všeč, sem pa slišala komentar, da bi lahko bila nekoliko hitrejša. s tem se vsekakor strinjam. vredno branja, upam, da tudi vredno ogleda.

p.s.: velikokrat sem se spraševala, kdo, kje, kdaj, kako že gleda boga? vmes je en trenutek, pa ta spremeni celo prihodnost vseh vpletenih.

bottom of page