top of page

latinski magični realizem, ženske sorte

isabel allende - hiša duhov

logično, sem že slišala za isabel allende, neko knjigo njeno sem že brala, čeprav težko povem katero, kdaj in ali mi je bila všeč. potem sem slišala drugačne sorte pohval za allende, bolj feministično naravnanih, o tem, da je hiša duhov neke vrste (avto)biografija. to je bilo več kot dovolj za zagon branja.

po dobrem štartu sem se začela hitro upočasnjevati. hitro mi je bilo jasno, da je hiša duhov klasično delo. vleklo se je počasi, potegnilo me je notri v svoj vrtinec, da sem komaj našla pot nazaj ven. bila sem izmučena, vendar je pustilo neverjetno močen vtis. brala sem jo več mesecev, po malo in malo in malo. ko sem bila že skoraj na koncu, sem bila pol strani stran od tega, da obupam. stisnila sem zobe in brala še malo. zdaj sem razočarana, da je konec in si želim še. to mi naredijo samo zares dobra, zares klasična dela. takšna, ki ostanejo z mano večno. osebe so žive, spomini močni. ko bom od sedaj naprej izgovorila ime klara, ali alba, bom imela pred seboj točno to knjigo, imela bom pred seboj avtorico, ki sedi, joče in piše, se zamisli, nasmehne, krvavi in izliva iz sebe vse, iz česar je narejena.

res je neke sorte biografija (če koga zanima, ona je mala alba), z dovoljenjem umetniške svobode in dodanim magičnim realizmom. tega obožujem, nisem še brala knjige z magičnim realizmom, ki me ne bi popolnoma obsedla. kraj dogajanja čile, čeprav nikoli poimenovan naglas. spoznamo ljubezni, bolezni, strahove, želje, ambicije, obžalovanje, smrt, rojstvo. spoznamo preteklo ljubezen, ki včasih pač izzveni, človeško, realno, spoznamo telekinetične moči, pogovore z duhovi, napovedovanje prihodnosti. vse, od opisanega pasjega kožuha, smrti zaradi vojaškega prevzema, gradnjo hiše in večletno nemost iz same trme, je opisano z istim ritmom in melodijo.

pripoved teče počasi in enakomerno, kot široka, lena reka, polna zelenja, življenja, dogajanja, če si le vzamemo čas in bolj umirjeno pogledamo. tudi zgodba je polna, vsak stavek nosi nekaj s seboj, vendar hitro lahko zgrešimo, če izgubimo pozornost. glede na počasen tok, je pozornost lahko hitro izgubljena.

nasvet: naj ne bo. vzemite si čas, tudi če vam vzame več mesecev. tale bo ostala.

bottom of page